L8. ANÀLISI DELS MITJANS DE COMUNICACIÓ I LES SEVES IMPLICACIONS POLÍTIQUES, SOCIALS I CULTURALS

Descripció: Estudi dels mitjans de comunicació de masses en totes les seves dimensions, ja sigui des del punt de vista dels discursos, els continguts o la recepció en les audiències. La línia està vinculada al treballs de recerca desenvolupats en el marc del “Grup de recerca en transformacions en els mitjans audiovisuals i les seves implicacions en el desenvolupament polític, cultural i social” (TRAMA).

SUBLÍNIES

Anàlisi dels textos mediàtics

Anàlisi dels textos mediàtics narratius, persuasius, informatius i estètics. Mètodes d’anàlisi dels textos escrits, audiovisuals i multimèdia. Anàlisi dels diferents gèneres i formats, la seva evolució y concreció en els diferents mitjans. 

Anàlisi de la recepció i de les audiències

Audiències dels mitjans de comunicació. Noves formes i hàbits de consum. Usos dels mitjans de comunicació. Anàlisi dels efectes. Fans i cultura fan.

Promoció del Patrimoni cultural i natural als mitjans de comunicació

Turisme induït per la ficció audiovisual. Estratègies transmèdia i multimèdia de promoció del patrimoni i del territori. TIC aplicades a la promoció del patrimoni. El documental sobre patrimoni. Mètodes de recerca i avaluació de la comunicació del patrimoni natural i cultural i els seus efectes en el turisme. Turisme mediàtic .

Gènere i mitjans de comunicació

Anàlisis de la representació dels rols de gènere als mitjans de comunicació impresos, audiovisuals i multimèdia. Igualtat de gènere als mitjans de comunicació. La perspectiva interseccional (sexe, gènere, raça, ètnia, classe, orientació sexual) en l’anàlisi dels mitjans. Historia i evolució del discurs de gènere als mitjans de comunicació.

Mitjans de comunicació, història i memòria

Història de la comunicació social. Els mitjans de comunicació com agents del canvi històric. La representació de la història i la memòria als mitjans de comunicació.

Llengua i mitjans de comunicació

Usos de la llengua als mitjans de comunicació. Anàlisi dels usos lingüístics i de les varietats lingüístiques (diafàsiques, diastràtiques i diatòpiques) emprades als mitjans audiovisuals. Anàlisi de la representació de llengües i parlants als mitjans. Les ideologies lingüístiques als mitjans de comunicació. Identitats i llengua als mitjans. Estudis d’assessorament i dels models de llengua estàndard a la ficció audiovisual. Construcció de significat, semiòtica i multimodalitat als mitjans.

Anàlisi de les xarxes socials

Les xarxes socials com eines de comunicació de crisi. Usos polítics de les xarxes socials. Mètodes d’anàlisi de les xarxes socials.

Més informació: https://www.doctorat.udl.cat/ca/programes/territori-patrimoni-i-cultura/