Equip de recerca

 
Carlota Benet
Carlota Benet

Carlota Benet

Equip de recerca

Es va llicenciar en Filologia catalana a la Universitat Autònoma de Barcelona el 2003 i el 2016 es va doctorar en Literatura Catalana a la mateixa universitat amb la tesi “La imatge dels Estats Units en la literatura catalana contemporània”. Des del 2012 és professora del programa Study Abroad de la UAB i des del 2016 és professora associada dins del departament de Comunicació de la Universitat de Lleida. Va fer de lectora de català a Brown University als Estats Units (2007-2011) i a la University of Richmond (2011-2012).

Margarida Carnicé

Equip de recerca

MCarnice-bio-2
Margarida Carnicé

Professora lectora a la Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida (UdL) i investigadora en mitjans audiovisuals i perspectiva de gènere. Actualment és investigadora principal del projecte “MaterScreen. Maternitats en pantalla: Representació del procés reproductiu en la ficció espanyola contemporània" PID2022-137338OA-I00 (2023-2026). Doctora en Comunicació per la UPF, ha impartit docència en comunicació, mitjans i estudis fílmics a l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), a la Universitat de Barcelona i a la Universitat Pompeu Fabra. Col·labora amb grups de recerca nacionals i internacionals com TRAMA (UdL), DHIGECS (UB) i CUC (UniRoma 3) i ha estat professora visitant a la Università degli studi di Roma Tre (Itàlia). Ha publicat el seu treball a Profesional de la Información, Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, European Journal of Women Studies i Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, i ha participat en diversos projectes de recerca I+D+i sobre mitjans audiovisuals i perspectiva de gènere.

https://scholar.google.com/citations?user=Cpn383UAAAAJ&hl=en

Albert Casas Peleato

Equip de recerca

Albert Casas Peleato
Albert Casas Peleato

Estudiant de doctorat. Graduat en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (2016) amb un Màster en Cinematografia per la Universidad de Córdoba (2018). Ha treballat en l’àmbit del turisme i la museografia en l’Espai Cultural dels Canals d’Urgell (Mollerussa) i el CaixaForum de Lleida. Actualment està cursant el Doctorat en Territori, Patrimoni i Cultura de la Universitat de Lleida, focalitzant la seva recerca en les implicacions representatives i narratives de la il·luminació, l’espai i la posada en escena en l’àmbit fílmic, tant del cinema convencional com del cinema d’animació.

Adrià Cluet-Vall

Equip de recerca

Adrià Cluet-Vall
Adrià Cluet-Vall

Becari predoctoral. Graduat en Comunicació i Periodisme Audiovisual a la Universitat de Lleida l'any 2017 i Màster en Història Contemporània a la Universitat Autònoma de Barcelona l'any 2019. Actualment és doctorand a la Universitat de Lleida amb una tesi doctoral titulada "Cinema quinqui en anys de transició: context, recepció i conseqüències. Becario predoctoral. Graduado en Comunicación y Periodismo Audiovisual en la Universidad de Lleida en 2017 y Máster en Historia Contemporánea en la Universidad Autónoma de Barcelona en 2019. Actualmente es doctorando en la Universidad de Lleida con una tesis doctoral titulada "Cine quinqui en años de transición: contexto, recepción y consecuencias.

Joana Isabel F. Duarte

Equip de recerca

Joana Isabel. F Duarte
Joana Isabel F. Duarte

És doctora en Estudis Patrimonials (Universidade do Porto) i en Territori, Patrimoni i Cultura (Universitat de Lleida) amb la tesi doctoral «Cultura cinematogràfica, cinefílies i altres actes creatius de substitució a la Història del Cinema a Portugal (1948-1971)» . És investigadora del Centre de Recerca Transdisciplinar Cultura, Espai i Memòria (CITCEM-UP) i realitza investigacions sobre estudis de cinema, imatge i patrimoni. Ha estat becària de recerca a la Cinemateca Portuguesa i ha realitzat pràctiques a la Filmoteca de Castella i Lleó ia la Biblioteca Municipal do Porto.

Lorena Farràs Pérez

Equip de recerca

Lorena Farràs Pérez
Lorena Farràs Pérez

Estudiant de doctorat. És llicenciada en Periodisme; màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental; i màster en direcció i administració d’empreses (MBA). Col·labora al diari La Vanguardia, on compta amb una secció setmanal sobre startups i una altra sobre economia verda (turisme sostenible, patrimoni natural, energies renovables, economia circular…). S’ocupa de la comunicació dels Festivals de Senderisme dels Pirineus i és la responsable de comunicació de Forestal Catalana, una empresa pública de la Generalitat de Catalunya. Col·labora també a les revistes Horitzons i Garona-Nogueres, entre altres publicacions. És autora dels llibres Exteriores ecológicos (Ed. Promopress), Mur al Descobert (Bresca Editorial) i Cuits pel Clima (Bresca Editorial).

Ana Aitana Fernández-Moreno

Equip de recerca

Ana Aitana Fernández-Moreno
Ana Aitana Fernández-Moreno

Professora lectora de la Universitat de Lleida. És doctora en Comunicació amb premi extraordinari per la Universitat Pompeu Fabra amb la tesi “La cicatriz de la ausencia. Un atlas íntimo de la memoria fílmica desde la imagen-objeto” i Màster en Estudis de Cinema i Audiovisual Contemporanis (UPF). Les seves línies de recerca se centren en l'exploració dels arxius personals en el documental contemporani, els gèneres cinematogràfics i la iconografia del poder en els mitjans audiovisuals. Durant la seva etapa predoctoral va ser investigadora visitant en la Universidade Nova de Lisboa. Ha participat en diversos llibres col·lectius i publicacions científiques, així com en múltiples congressos internacionals. Ha compaginat la seva carrera acadèmica i docent amb la divulgació cinematogràfica en mitjans especialitzats i va ser productora i guionista del documental “Pasaia Bitartean” (Irati Gorostidi, 2016) projectat en el SEFF, Marges i altres institucions culturals com el Anthology Film Archives, la Virreina Centre de la Imatge i el Museu Reina Sofia.

Beatriz Gómez-Morales

Equip de recerca

Beatriz Gómez-Morales
Beatriz Gómez-Morales

Professora Agredaga Serra Húnter de la Universitat de Lleida. És doctora en Comunicació i Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), amb la tesi “Televisión Hiperconsciente. Las comedias animadas de prime time”, per la qual va guanyar el Premi Extraordinari de Doctorat. Les seves línies d’investigació se centren en la ficció televisiva (especialment la comèdia), la perspectiva de gènere i, més recentment, el turisme (concretament l’àmbit del film induced tourism). També és membre de  l’Observatori de Ficció Espanyola i Noves Tecnologies (OFENT) de la UAB (des de 2008) i de l’equip espanyol de l’Observatorio Iberoamericano de la Ficción Televisiva (OBITEL) (des de 2013). Ha participat en diversos projectes competitius de recerca finançats per l'Agència Catalana de la Joventut, l'Institut Català de la Dona, el Ministeri de Ciència i Innovació, el Ministeri d'Economia i Competitivitat, l'Institut de Desenvolupament Social i Territorial (INDEST) i el Ministeri de Ciència i Innovació. Fruit de la seva participació en aquests projectes, ha publicat diversos articles acadèmics en revistes nacionals i internacionals indexades en el primer i segon quartil de les bases de dades JCR i Scopus, així com en altres revistes.

Antonieta Jarne-Mòdol

Equip de recerca

Antonieta Jarne
Antonieta Jarne-Mòdol

Doctora en Història per la Universitat de Lleida. Especialitzada en la història social de la dictadura franquista i la transició postfranquista ha prestat especial atenció a qüestions relacionades amb la violència política, el gènere i la vida quotidiana. Ha publicat nombrosos llibres i articles fruit dels seus treballs de recerca entre els quals destaca la biografia de la primera regidora a la Paeria Aurèlia Pijoan: de la Lleida republicana a l’exili de Mèxic (2010) i la coautoria en la Història de Lleida volum 8 i el Diccionari biogràfic de les terres de Lleida: Política, economia, cultura i societat.

Arturo Lozano-Aguilar

Equip de recerca

Arturo Lozano Aguilar
Arturo Lozano-Aguilar

Professor Lector de Comunicació i Periodisme Audiovisual a la Universitat de Lleida. És doctor en Comunicació Audiovisual per la Universitat de València. Ha estat cap de redacció de Archivos de la Filmoteca, revista editada per l’Institut Valencià de Cultura de la qual fou secretari de redacció durant 15 anys. Ha sigut professor a la Universitat Jaume I de Castelló i a la Université Paris-Sorbonne. Els seus treballs han girat al voltant de la representació audiovisual dels camps de concentració i l'Holocaust. Fou coordinador de La memoria de los campos. El cine y los campos de concentración nazis (Ediciones de la Mirada, 1999), autor de La lista de Schindler (Paidós, 2001), així com d'articles sobre aquesta temàtica. El 2018 ha publicat Víctimas y verdugos en Shoah, de C. Lanzmann. Genealogía y análisis de un estado de la memoria del Holocausto, València, Publicacions de la Universitat de València.

Andrea Meza-Navarro

Equip de recerca

Andrea Meza-Navarro
Andrea Meza-Navarro

Dissenyadora en Comunicació Visual per la Universitat Tecnológica Metropolitana (2007) i Màster en Estudios de la Imagen per la Universitat Alberto Hurtado (2015). En Xile ha treballat com a professora en les escoles de disseny del Instituto Profesional Duoc UC (2010 fins a desembre de 2017) i de la Universitat Tecnológica Metropolitana (entre 2016 i desembre de 2017). Va a obtenir una beca d’estudis de doctorat en el estranger del programa Becas Chile i actualment és alumna del Doctorat en Territori, Patrimoni i Cultura de la Universitat de Lleida. Els seus temes de recerca se centren en l’anàlisi del cinema, la construcció dels imaginaris geogràfics i les relacions entre text i imatge.

Jorge Nieto-Ferrando

Equip de recerca

Jorge Nieto-Ferrando
Jorge Nieto-Ferrando

Professor agregat de la Universitat de Lleida, les seves línies de recerca se centren en l'anàlisi dels textos audiovisuals i la seva recepció, la promoció del patrimoni cultural i natural en la ficció audiovisual, la teoria i la crítica del cinema i la història del cinema i dels mitjans de comunicació, temes sobre els quals ha publicat en revistes de reconegut prestigi. 

Ha estat investigador principal en diferents projectes i contractes de recerca amb institucions com el Institut Valencià de l’Audiovisual i de la Cinematografia o Filmoteca Española/Instituto de la Cinematografía y de las Artes audiovisuales. En l'actualitat és investigador principal del projecte “Análisis cualitativo y cuantitativo de los factores de la ficción audiovisual que inducen el turismo, y de sus efectos en las audiencias y los potenciales turistas” (PID2020-112668GB-I00, MCIN/AEI/10.13039/ 501100011033).


En 2004 va rebre l'accèssit del premi “Jóvenes Investigadores” de la Asociación de Historia Contemporánea, en 2006 el premi al millor treball col·lectiu de recerca de Asociación Española de Historiadores del Cine i en 2018 el premi Ricardo Muñoz Suay de la Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España. És autor i editor de més d'una desena de llibres, entre altres els que destaquen Posibilismos, memorias y fraudes. El cine de Basilio Martín Patino (2006), Cine en papel. Cultura y crítica cinematográfica en España (1939-1962) (2009), La oposición al franquismo en el cine (2018) o La prensa cinematográfica en España, 1910-2010 (2018).

Georgina Plana-Espinet

Equip de recerca

Gina Plana Espinet va obtenir el seu títol de Comunicació Audiovisual a la Universitat Autònoma de Barcelona l’any 2008. Posteriorment va cursar dues llicenciatures més a la mateixa universitat: Humanitats (2009) i Estudis de l’Àsia Oriental (2012). Va completar la seva formació amb una titulació de segon cicle amb el Màster en Qualitat i Innovació Televisives l’any 2009 a la Universitat Pompeu Fabra. Finalment, va obtenir el títol de doctora en Continguts de Comunicació en l’Era Digital en 2015. El 2010 va rebre una beca predoctoral FPI del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades per a la realització de la tesi doctoral. Els seus primers treballs  de recerca es van centrar en el documental televisiu i en l’exploració de temes de representació i identitat, on va contribuir amb la seva tesi doctoral “Nueve dragones en pantalla: imágenes de China en el documental británico” (2015). Destaquen les seves contribucions també en l’àmbit de la inserció publicitària en televisió, amb la participació en 2 projectes de recerca finançats: “Innovaciones programáticas y de inserción publicitaria en la TDT” (2010-2012) i “Telerrealidad: Nuevas Estrategias de Integración Publicitaria en la TDT Generalista Europea” (2013-2014). Compta, a més, amb una dilatada experiència com a docent, tant a la Universitat Autònoma de Barcelona (on acumula ja més de 10 anys d’experiència) i a la Fundació Tecnocampus Mataró-Maresme (Centre adscrit a la UPF). Durant els últims 10 anys ha treballat també com a muntadora de programes culturals per a televisió i exerceix actualment de cap de postproducció del programa Punt De No Retorn, guardonat el 2024 amb l'Emmy Internacional a millor sèrie de format curt.

Albert Plans-Soriano

Equip de recerca

Miquel Pueyo-Paris

Equip de recerca

Metzeri Sánchez-Meza

Equip de recerca

metzeri sánchez-meza
Metzeri Sánchez-Meza

Llicenciada en Sociologia per la Universitat Autònoma Metropolitana (UAM-X, Mèxic). Va fer el Màster en Comunicació Social i el doctorat en comunicació en la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Actualment, és professora del Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisual en la Universitat de Lleida (UdL). Ha treballat en l'Institut Nacional de les Dones i en la Secretaria d'Educació Pública a Mèxic, incorporant les perspectives d'igualtat de gènere, dels drets humans i de l'erradicació de la violència de gènere en l'administració pública i en el sector educatiu. Així mateix, ha col·laborat en diverses organitzacions civils. Ha estat coordinadora de la Càtedra Ideograma-UPF de Comunicació Política i Democràcia. I és comissaria de les exposicions especialitzades en l'anàlisi del paper de les dones en la publicitat antiga per a l'empresa La Retrografía. Els seus principals àmbits de recerca són els estudis de gènere, els mitjans de comunicació i feminismes, la violència de gènere i el feminicidi, així com la publicitat i el gènere.

Marwan Shammout

Equip de recerca

Marwan Shammout
Marwan Shammout

Actualment cursa el Doctorat en Territori, Patrimoni i Cultura per la Universitat de Lleida (2024 – Actualitat). Va obtenir un Màster en Gestió i Desenvolupament de Llocs Turístics per la Universitat Haxemita de Jordània (2023) i una Llicenciatura en Llengua i Literatura Anglesa per la Universitat Al-Bayt de Jordània (2020). A Jordània, va treballar com a professor d'anglès per a les Organitzacions de Refugiats de les Nacions Unides (2020-2021) i com a professor al Ministeri d'Educació (2021-2023). A més, va exercir com a assistent de doctor i assistent de recerca científica a The Hashemite University (2020-2023). Del 2023 al 2024, va treballar com a director assistent executiu a Dubai, Emirats Àrabs Units. Va participar en la col·laboració de recerca internacional amb la Universitat d'Oxford el 2023. Els seus interessos de recerca se centren en el turisme sostenible, la conservació del patrimoni i el desenvolupament de llocs turístics.

Teresa Serés-Seuma

Equip de recerca

Llicenciada en Filologia Catalana i Comunicació Audiovisual, i Doctora per la Universitat de Lleida. És professora associada del Grau de Periodisme i Comunicació Audiovisual de la Universitat de Lleida. Les seves línies d’estudi giren al voltant de temàtiques com l’humor i la representació de la identitat.

Christiane Simen

Equip de recerca

Ramon Sistac-Vicen

Equip de recerca

Joana Soto Merola

Equip de recerca

Joana-Jordi-Borras
Joana Soto Merola

Joana Soto Merola és graduada en Comunicació Audiovisual (UAB) i Antropologia Social i Cultural (UB). També és Màster en Antropologia i Etnografia (UB) i doctora cum laude per la Universitat de Lleida (UdL). Actualment, és professora lectora al Grau de Periodisme i Comunicació Audiovisuals de la UdL, on imparteix assignatures anglès i català. La seva experiència docent abasta més de 15 anys, durant els quals ha impartit assignatures vinculades a la història dels mitjans, les indústries culturals, la narrativa audiovisual i els moviments socials en diferents universitats catalanes (UdL, UB i UdG). En l’àmbit de la recerca, forma part del grup GRUP-TRAMA (Transformacions en els mitjans audiovisuals i les seves implicacions en el desenvolupament polític, cultural i social) i ha estat membre del GECIEC. La seva producció científica inclou 24 articles acadèmics i una desena de capítols de llibre en editorials i revistes indexades d’alt impacte. Les seves línies de recerca principals aborden la representació de les identitats als mitjans i indústries culturals, centrant-se en aspectes com la joventut, la immigració, les maternitats i el control social. Amb una trajectòria consolidada, ha participat en una trentena de congressos nacionals i internacionals i ha organitzat nombroses activitats de recerca i difusió del coneixement. Compta també amb una estada de recerca a la Gazi Üniversitesi (Turquia), on va treballar sobre nacionalisme, feminisme i mitjans de comunicació. Parla amb fluïdesa cinc idiomes i publica en català, castellà, anglès i portuguès. A nivell professional, ha treballat com a periodista i com a editora. 

Guillem Suau-Gomila

Equip de recerca

Guillem Suau Gomila
Guillem Suau-Gomila

Graduat en Comunicació Audiovisual per la Universitat de les Illes Balears (UIB), Màster en Comunicació Social per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i Doctor en Comunicació per la mateixa universitat. La recerca doctoral de Suau-Gomila va ser premiada en els Premis a la Recerca en Comunicació Audiovisual en la XXXII edició dels premis del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC). Suau-Gomila és professor lector i coordinador acadèmic del Grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida (UdL), també és docent en el màster en Comunicació Política i Institucional de la Universitat Pompeu Fabra-Barcelona School of Management (UPF-BSM) i en el màster en Lideratge Públic de l'Institut Nacional d'Administració Pública (INAP). És també investigador principal del projecte ‘L’odi a les xarxes socials: l’àgora de la misogínia. Anàlisi dels discursos antifeministes i de les cobertures mediàtiques i institucionals d’aquestes problemàtiques a Twitter, Facebook i Instagram’ (ICI019/22/000015), finançat per l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP).

Jordi Suïls-Subirà

Equip de recerca

Suïls
Jordi Suïls-Subirà

Doctor en Filologia Catalana (Universitat de Lleida, 2000). Professor Titular a la Universitat de Lleida (Sociolingüística Occitana i Dialectologia Romànica). Recerca en: (1) la percepció de la condició minoritària relacionada amb la llengua, i les actituds lingüístiques de les comunitats pirinenques; (2) el canvi i la variació lingüístics a l’àrea nord-occidental de català, on la presència d'una frontera administrativa és un factor rellevant; (3) la gramàtica històrica de la llengua catalana; (4) les relacions entre l'espai i el llenguatge: l'expressió de l'espai en el llenguatge i la funció de la toponímia en la transmissió del patrimoni cultural. A aquest tema es dediquen les seues contribucions més recents.

Torres-Purroy, Helena

Equip de recerca

Rafael Ventura-Álvarez

Equip de recerca

Rafael Ventura
Rafael Ventura-Álvarez

Professor Lector a la Universitat de Lleida. És doctor en Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques per la Universitat Jaume I (UJI). Ha completat un Màster Internacional en Estudis de Pau, Conflicte i Desenvolupament (UJI); un Màster en Comunicació Social (UPF); i un Postgrau en Relacions Interculturals (UJI). La seva recerca doctoral ho va portar a ser investigador visitant en universitats dels EUA, Colòmbia i el Regne Unit, finançat pel Programa Nacional de Formació Predoctoral (FPI-MINECO). La seva tesi, titulada “LGBT/Queer Mitjana Studies: aportacions per a la seva consolidació com a camp d'estudi”, va rebre el “Premi Extraordinari de Doctorat” i va ser el premi del Consell de l'Audiovisual de Catalunya. La seva recerca se centra en la representació i recepció LGBTIQ+ en els mitjans de comunicació, amb especial èmfasi en la ficció televisiva. Ha participat en més de 30 congressos internacionals i ha publicat en més de 10 revistes internacionals de reconegut prestigi.

Mariona Visa-Barbosa

Equip de recerca

Mariona Visa Barbosa
Mariona Visa-Barbosa

Professora agregada de la Universitat de Lleida al Departament de Filologia i Comunicació. És doctora en Comunicació Social.  Les seves línies d’investigació se centren en la representació de les identitats als mitjans de comunicació i les plataformes digitals, i concretament en la construcció social de la maternitat.  Al llarg de la seva trajectòria de recerca ha escrit diversos articles acadèmics en revistes nacionals i internacionals indexades en el primer i segon quartil segons el JCR i Scopus, així com en altres revistes i ha participat en múltiples congressos tant nacionals com internacionals. És autora o coordinadora dels llibres d’investigació  “Madres en red” (2014), “L'àlbum fotogràfic familiar. Un relat socialitzat de la pròpia vida” (2013), “Padres y madres en serie” (2015) i “La representación de la maternidad en la ficción comtemporánea” (2020). El seu índex H és  110. Ha estat investigadora principal del projecte INDEST “La maternitat en la ficció contemporània”  i és directora de dues tesis doctorals que exploren aquest àmbit. Ha haparticipat en altres projectes d’investigació competitius en l’àmbit de la comunicació., com  l’actual “L’Odi a les Xarxes Socials: l’àgora de la misogínia. Anàlisi dels discursos antifeministes i de les cobertures mediàtiques i institucionals d’aquestes problemàtiques a Twitter, Facebook i Instagram” finançat per l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP). Actualment és IP del projecte Maternidades en la pantalla. Representación del proceso reproductivo en la ficción española contemporánea (MaterScreen) (PID2022-137338OA-I00) financiado por MCIN, correspondiente a la convocatoria 2022 de Proyectos de Generación de Conocimiento 2022.